Få den bedste start på arbejde efter ferien

For de fleste er sommerferien afholdt eller ved at gå på hæld, og måske har du holdt alle eller i hvert fald flere af dine gode vaner ved lige, men måske har du også sprunget over alle de steder, hvor det har været muligt – for hey, du har jo ferie! Begge ting er helt okay, men er du en af dem, der har givet helt slip og kørt masser af lækker mad, vin og tre is om dagen ned og i øvrigt sprunget træningen over, så kan det være svært at komme tilbage i sin normale hverdagsrutine, hvor man måske havde fået startet noget godt op.

Hverdagen byder for de fleste også på arbejde, og derfor vil vi i dag dele nogle fif til, hvordan du får den bedste start på arbejde efter ferien. Start i det små, for det handler ikke om at banke sig selv oveni hovedet, men ofte skal der være forskel på hverdag og ferie – det er jo netop også derfor, vi kalder det ferie! 😊

1. Nyd din ferie

Først og fremmest skal du huske at nyde din ferie, og være tilstede med de mennesker, du er omgivet af. Så lad vær’ med at bruge de sidste par dage, inden du skal starte på arbejde med at se, hvad der ligger af mails. I din ferie får du arbejdet på afstand og måske du også får tænkt over måder, du kan forbedre dine arbejdsvaner – men vigtigst… hvis ikke du er nærværende i din ferie, så får du heller ikke den tiltænkte gavn af ferien.

 

2. Få styr på din søvnrytme

Det er muligt at skubbe sin søvn en time per dag, så hvis du er en sovetryne, der har udnyttet, at du har kunnet sove længe hele ferien, skal du måske lige bruge et par dage på at justere din søvnrytme. Har du f.eks. sovet til kl. 9 hver dag, og du normalt står op kl. 7, skal du bruge to dage på at komme ”tilbage til normalen”.

3. Start stille og roligt

Husk, at du har holdt ferie og derfor ikke er helt oppe i gear på din første dag eller uge tilbage på arbejdet.  Du kan derfor ikke forvente, at du kan starte på 100%, som var det en hvilken som helst anden dag. Dan dig selv et overblik, lav en prioriteret liste og start med det vigtigste.

Og hvis du har holdt pause med træningen, så gælder det samme. Du kan ikke starte, hvor du slap, hvis du har holdt tre ugers pause. Så start stille og roligt ud og nøjes eksempelvis med at træne en halv time første gang, du tager ned til fitnesscenteret eller start ud med at gå en tur – det vigtigste er, at du kommer i gang igen og får rørt dig.

 

4. Start med de små opgaver

I samme stil som, at du skal starte stille og roligt, skal du måske heller ikke kaste dig ud i den største og mest omfattende opgave som det første på jobbet. Start med de små opgaver, som er overskuelige, og så er du så småt i gang!

 

5. Mærk efter

Som tidligere nævnt, har du måske kørt alt, hvad du har haft lyst til af mad ned med stor velbehag – og det er dig vel undt – men nu er det måske vigtigt at mærke efter, om du virkelig har lyst til det hele. Hvis du har vænnet din krop til en masse sukker, kan den sagtens have lyst til at fortsætte ned af denne sti, men når kollegaerne disker op med kage, slik eller hvad der ellers kan blive serveret på arbejdet, så prøv at mærke efter om det virkelig er noget, du har lyst til. For at gøre det lettere at kunne stå imod fristelsen så prøv også at have alternativer til snacks med, som virker for dig, så dit blodsukker holdes stabilt. Hvis det f.eks. er noget sødt, du har brug for, så sørg for at have lidt frugt med, som du kan snacke, når fristelsen byder sig 😊

 

6. Lav regler

Er du en af dem der virkelig ikke har lyst til at skulle tilbage på arbejde? Så prøv at tænk over, om du har nogle usunde rutiner, der gør, at du gruer for at skulle tilbage? Da du har været væk, kan du kigge på dine rutiner med fornyet energi, og måske det er tid til at ændre lidt på, hvordan du gør tingene? Har du en dårlig vane med altid at arbejde over, og det irriterer dig, at du altid kommer for sent hjem? Så lov dig selv, at det ikke må ske, når du kommer tilbage – eller at du f.eks. kun må gøre det én dag om ugen. Find ud af hvad der virker for dig, og hvad der ikke gør, og prøv at naviger herefter.

 

7. Brug dine kollegaer

En rigtig stor del af din arbejdsglæde består af, hvordan du har det med dine kollegaer, så brug dem og invester i dem! Husk at snakke med dem om, hvad de har lavet i ferien – så det hele ikke går op i, hvor mange e-mails, der ligger og venter i din indbakke, og sørg måske for, at I får taget jer tid til det sociale arrangement, som har stået på jeres to-do liste for evigt. Kollegaer er guld værd og tænk på, hvor meget tid, man bruger med dem hver eneste uge. Jo sjovere, du har det med dine kollegaer, jo sjovere bliver det at gå på arbejde!

 

8. Tænk positivt

Dette gælder egentlig i alle henseender – jo mere positivt, du tænker, jo nemmere går tingene også ofte. Så beslut dig for at være positiv og glad – så bliver du det også. Skriv evt. tre ting ned hver dag, som har været god ved din dag. Det kan både være ift. dit arbejde eller din dag generelt, og husk at alt tæller. Fik du gået dig en tur, og var det f.eks. rart med noget frisk luft? Skriv det ned. Fik du en god snak med en kollega, og fik I evt. aftalt, at I snart skal på café sammen? Skriv ned, at du har en god kollega. Det kan være stort som småt, så længe det er noget, der var med til at gøre din dag bedre 😊

 

Vi håber, at I har haft en fantastisk sommer, og at I har nydt jeres sommerferie på fuld skrue – og nu håber vi, at I også får en dejlig start tilbage på arbejde!

Nicoline P.

Nicoline P.

Team Ladybox