Tag en daglig middagslur med god samvittighed

Du har helt sikkert hørt, at 20 minutter er den optimale længde på en lur, fordi man bliver udhvilet, men ikke når ned i den helt dybe søvn, og derfor ikke vågner træt op. Men et hurtigt smut til drømmeland hjælper på mere end bare træthed. Undersøgelser viser nemlig, at hvis man fletter en lur ind i sin daglige rutine, kan det virkelig gøre underværker på mange parametre.

Indhent tabt nattesøvn

Søvnunderskud over længere perioder kan have store konsekvenser for bl.a. din sundhed, dit humør og dit mentale overskud. Der er vist ikke mange, som ville være uenige i, at søvn er dødsens vigtigt, meeeen det er bare ikke altid, at det bliver til de anbefalede 8 timer hver nat. Her kan en powernap faktisk hjælpe dig med at indhente tabt søvn, og flere af de positive effekter af søvnen, som du også måtte have misset. Selvfølgelig ville det være bedst at forlænge sin nattesøvn, men i en travl hverdag uden nok timer i døgnet, er en fast lur et godt alternativ.

Drop kaffen

Mange danskere kan ikke leve uden deres daglige kaffe, men faktisk bør man i stedet skifte eftermiddagskaffen ud med en lur. Man får de samme opkvikkende effekter, men koffeinen kan faktisk forværre din hukommelse.

Kan hjælpe på menstruationssmerter

Menstruationssmerter kan forværres, hvis kroppen er stresset, og det er her en middagslur kommer ind i billedet. Bare 20 minutter på øjet kan reducere kroppens stressniveau og på den måde få din mave til at slappe mere af. Jævnlige lure kan også hjælpe på humøret, huden og vægten – altså umiddelbart en nem måde at holde andre menstruationsymptomer i skak.

Hvad hvis jeg ikke vågner efter 20 minutter?

Hvis du en dag er så træt, at du ikke vågner af den alarm, du har sat, så bare rolig! Undersøgelserne viser nemlig også, at længere lure har andre positive effekter.

Sover du 30-60 minutter booster det din hukommelse, kreativitet og beslutsomhed – og nogle mener, at en lur efter at have lært noget nyt, får informationen til at sidde fem gange bedre fast i hukommelsen. En lur efter skole eller arbejde fremover? Det tror jeg vist nok.

Hvis du sover 60-90 minutter, når du formentlig ned i en dybere søvn, og her får hjernen ro til at ‘genopbygge’ sig selv, ligesom den gør om natten. Her boostes også evnen til at løse problemer og tænke mere komplekse tanker.

Sov godt! Zzz..

Kilder:

https://www.webmd.com/balance/features/the-secret-and-surprising-power-of-naps#1

https://www.health24.com/Lifestyle/Healthy-habits/21-health-benefits-of-napping-20180226

Emma Borch

Emma Borch

Medejer og komm. ansvarlig
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *